• Θ Ε Μ Α Τ Α

    Ελευθερο βημα εκθεσης ιδεων και προτασεων ανοικτο σε οποιον εχει τεκμηριωμενη αποψη πανω σε θεματα κοινου ενδιαφεροντος και εχει τη διαθεση να την παρουσιασει.
  • 1

Δικαιοσυνη

Πώς η Δικαιοσυνη απο τροχοπεδη θα γινει μοχλος αναπτυξης

Η πληροφορικη και η εξωδικαστικη επιλυση διαφορων μπορουν να βοηθησουν

justice5

Συνοπτικα

Ο δικαιοδοτικος μηχανισμος λογω της κρισιμης εμπλοκης του στο εργασιακο (εργατικες διαφορες) και στο επιχειρηματικο πεδιο (επενδυσεις, φορολογικα, διαγωνισμοι, συμβασεις, πτωχευσεις) εχει αξια και σημασια περαν των στενων οριων της Δικαιοσυνης. Αποτελει μια από τις βασικες παραμετρους της αναπτυξης μαζι με τις διαδικασιες αδειοδοτησης, το φορολογικο και το ασφαλιστικο συστημα.

Οι μεγαλες καθυστερησεις που παρατηρουνται στη διεκπεραιωση των υποθεσεων εχει εξελιχθει σε πολυπαραγοντικο και αντιπαραγωγικο προβλημα. Η μεταρρυθμιση του συστηματος αποτελει πιεστικη αναγκη και μνημονιακη υποχρεωση. Οι λυσεις που προωθουνται στηριζονται σε δυο πυλωνες: τις εναλλακτικες (εξωδικαστικες) μορφες επιλυσης διαφορων και την αξιοποιηση της πληροφορικης (ηλεκτρονικη δικαιοσυνη).
 

Το Προβλημα

Βασικο προβλημα οι μεγάλες καθυστερησεις στην αποδοση δικαιοσυνης:
- με πανω απο 400000 υποθεσεις να εκκρεμουν στα διοικητικα δικαστηρια.
- Εκατονταδες εταιριες και επενδυσεις και θεσεις εργασιας είναι ομηροι των δικαστηριων.
Εχει υπολογιστει οτι:
- Μια αντιδικια χωρις αναβολες για να τελεσιδικισει (πρωτοδικειο, εφετειο, αρειος παγος περναει μια 10ετια
- ο αριθμος εκκρεμων υποθεσεων ανα 100 κατοικους ειναι 3,5 στη ελλαδα ενώ μολις 0,5 στη ΕΕ
- ο μεσος χρονος αναμονης για γενικες υποθεσεις ειναι 5,3 χρονια, και για φορολογικες (ΦΠΑ) 9,3 χρονια.
 

Η θεση της τροικας

Η τροικα θεωρει την επιλυση των προβληματων της Δικαιοσυνης θεμα υψιστης προτεραιοτητας και ζηταει εκκαθαριση των συσσωρευμενων εκκρεμοτητων κ επιταχυνση της αποδοσης δικαιοσυνης (εξωδικαστικη επιλυση διαφορων).

Η Task Force υπο τον Ραιχενμπαχ ανακοινωσε τη διαθεση € 1εκ σε υποδομη κ τεχνογνωσια για ταχεια εκκαθαριση με συγχρονους θεσμους οπως η ηλεκτρονικη επιλυση ή η εξωδικαστικη διευθετηση διαφορων.
 

Η αποψη των δικαστικων

Μπορει το προβλημα να είναι πολυπαραγοντικο λενε οι δικαστες, αλλα και η λυση θα πρεπει να είναι πολυπαραγοντικη και θα προκυψει μεσα απο τη συνδυαστικη παρεμβαση στις 3 λειτουργιες του κρατους της νομοθετικης, της εκτελεστικης και φυσικα της δικαστικης. Η δικαιοσυνη ασφαλως εχει τις δικες της στρεβλωσεις που μεγεθυνονται λογω των στρεβλωσεων του ολου συστηματος (κακοδιοικηση, πολυνομια κακων και ασαφων νομων). Η εξωδικαστικη επιλυση διαφορων δεν πιστευουν ότι θα λειτουργησει γιατι η συνδιαλλαγη δεν είναι στην κουλτουρα του ελληνα.

Προβληματα της δικαιοσυνης συμφωνα με τον κ .Ανδρουλακη παρεδρο του ΣτΕ (ΚτΚ 9/11/14):
-Ανεπαρκης διοικητικη υποστηριξη δικαστων. Στην ΕΕ υπαρχουν 2-3 διοικ υπαλ/δικαστη, εδώ συνηθως ο δικαστης αναγκαζεται να κανει μονος του και τη διοικητικη εργασια
-Ανεπαρκης υλικοτεχνικη υποδομη. Η πληροφορικη απουσιαζει
-Ανεπαρκης τεχνογνωσια και χρηση νεων τεχνολογιων τοσο από δικαστες οσο και από τους δικηγορους. Ενδεικτικο: απο την ανοιξη 2013 προβλεπεται η ηλεκτρονικη καταθεση στο ΣτΕ μεχρι σημερα μονο 30 υποθεσεις εχουν υποβληθει ηλεκτρονικα.
- πληθωρα δικηγορων που θα αναζητησει δικηγορικη υλη για να επιβιωσει

Οι ειδικοι δικηγοροι σε επιχειρηματικες διαφορες (Π.Μπερνιτσας στην ΚτΚ της 26/10/14)αναφερονται και σε μια ακομη παραμετρο της πολυπαραγοντικοτητας του προβληματος, τις παθογενειες των διαγωνιστικων διαδικασιων που προκαλουν συχνες παραπομπες στη δικαιοσυνη και αυξανουν το φορτο της:
-δουλικη ενσωματωση των ευρωπαικων οδηγιων
-τυπολατρικη κ γραφειοκρατικη δομη των τευχων δημοπρατησης
-ελλειψεις ως προς την τεχνικη και νομικη ωριμοτητα των προκηρυσσομενων εργων. Προκηρυσσονται εργα χωρις να υπαρχουν οι τεχνικες προυποθεσεις για την εναρξη του διαγων ή οι αναγκαιες μελετες και προμελετες
-ελλειψη σταθερου φορολογικου, νομοθετικου και δικαιοδοτικου πλαισιου.

Προτασεις:
-απλοποιηση και απαλειψη γραφειοκρατικων απαιτησεων. Δυσλεκτικα κειμενα και ελληνικουρες διωχνουν τους επενδυτες,
-ελλογος περιορισμος των καταχρησεων της περιβαλλοντικης ευαισθησιας.
 

Η μελετη και οι προτασεις του ΣΕΒ

Στην προσπαθεια του να βοηθησει στην επιλυση του προβληματος που επηρεαζει τη λειτουργια των επιχειρησεων μελων του ο ΣΕΒ προχωρησε σε μελετη η οποια κατεληξε σε 90 προτασεις αυξησης της αποτελεσματικοτητας της απονομης Δικαιοσυνης και της εξωδικαστικης επιλυσης διαφορων

Οι 3 βασικοι πυλωνες της στρατηγικης που διατρεχουν τις 90 προτασεις:
1. ενισχυση της επιλυσης εξωδικαστικα (διαιτησια, δικαστικη μεσολαβηση)
2. ενδυναμωση της λειτουργιας και της αποτελεσματικοτητας των δικαστηριων
(ηλεκτρονικοποιηση των διαδικασιων, ενισχυση με δικαστικους βοηθους)
3. καλυτερη λειτουργια του κρατους για την παραγωγη ρυθμισεων καλης ποιοτητας (σαφηνεια, κωδικοποιηση, απλοποιηση) και τη συνετη χρηση των ενδικων μεσων απο τη διοικηση

Ειδικοτερα προτεινεται:
- καταρτιση των δικαστων στις νεες τεχνολογιες και παροχη κινητρων για τη χρηση τους
-για την αποσυμφορηση των διοικητικων δικαστηριων, να συσταθει ομαδα δικαστων και νομικων βοηθων για την ενιαια εκκαθαριση ομοειδων εκκρεμων υποθεσεων.
-η εισαγωγη εργαλειων πληροφορικης για τις διαφορες που αφορουν δημοσιες συμβασεις
-για τις φορολογικες διαφορες ειναι σημαντικη η προτεραιοτητα εξετασης ενδικοφανων προσφυγων αναλογα με το αντικειμενο πχ εξεταση κατα προτεραιοτητα της επιστροφης αχρεωστητως καταβληθεντων φορων και κυριως ΦΠΑ.
- για τους δημοσιους διαγωνισμους:
- - η λειτουργια εθνικου μητρωου προμηθευτων
- - η δημιουργια βασης δικαιολογητικων για τους φορεις που συμμετεχουν
 

Οι ενεργειες του Υπουργειου

Το Υπουργειο εχει αναγνωρισει το προβλημα εδώ και χρονια και μαλιστα στα τελευταια 20 χρονια ψηφιζονταν 4-5 νομοι το χρονο με τιτλο «επιταχυνση της δικαιοσυνης» (αυτοι στον κοσμο τους. Τα αποτελεσματα εντυπωσιακα οπως βλεπουμε!

Εν παση περιπτωσει αυτή τη φορα κινητοποιημενο από την τροικα φαινεται να προχωρησε σε πιο ουσιαστικα μετρα:
-ψηφιστηκε ο νεος Κωδικας Πολιτικης Δικονομιας που αλλαζει σημαντικα τη φιλοσοφια της πολιτικης δικης και αντιμετωπιζει τις καθυστερησεις
-εγινε μεταρρυθμιστικος σχεδιασμος που θα βασιζεται σε 2 πυλωνες (συμφωνα με τον Ν. Κανελοπουλο, ΓΓ του Υπ Δικαιοσυνης από αρθρο του στη ΚτΚ της 9/11/14):
(1) την ολοκληρωση της στρατηγικης για την Ηλεκτρονικη Δικαιοσυνη. Παρα την ελλειψη πορων το υπουργειο υλοποιει ενα φιλοδοξο κ ρεαλιστικο Εθνικο Σχεδιο Δρασης για τη μεταβαση του ελληνικου δικαστικου συστηματος στην ψηφιακη εποχη. Αυτη την περιοδο βρισκονται σε πληρη εξελιξη απαιτητικα τεχνικα εργα που αλλαζουν την εικονα κ καθημερινοτητα της ελληνικης Δικ. Με οριζοντα ολοκληρωσης τον 10/15 οδηγουν τα ελληνικα δικαστηρια σε πληρη ψηφιοποιηση διαδικασιων ενω οι δικες θα διεξαγονται χωρις χαρτι.
(2) Εμπεδωση των εναλλακτικων μορφων επιλυσης διαφορων. Η διαδοση κ εμπεδωση εναλλακτικων μεθοδων αποτελει εθνικο στοιχημα Το ριζωμα της Διαμεσολαβησης εισαγει μια κουλτουρα συνδιαλλαγης κ διαπραγματευσης στο κοινωνικο συνολο.
 

Η αποψη μας

Ασφαλως δεν μπορουμε να διαφωνησουμε με τις επισημανσεις και τις λυσεις που προταθηκαν. Ειδικα σχετικα με τις λυσεις που προωθουνται από το Υπουργειο και που είναι συμφωνες με τις προτασεις που διατυπωθηκαν εχουμε καποιες επιφυλαξεις για το υπεραισιοδοξο των προσδοκιων με βαση τα πραγματικα γεγονοτα:
-Σχετικα με την περιφημη Ηλεκτρονικη Δικαιοσυνη και μαλιστα με οριζοντα ολοκληρωσης τον 10/15 που θα οδηγησουν στις δικες χωρις χαρτι, ας μας επιτραπει να το θεωρησουμε λιγο υπερβολικο . Αυτό που εμεις γνωριζουμε είναι οτι πραγματι ειναι στον αερα ενας διαγωνισμος με τιτλο «Ψηφιακή Καταγραφή, Αποθήκευση και Διάθεση Πρακτικών συνεδριάσεων Δικαστηρίων με ΣΔΙΤ» (βλ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ, Δικαιοσυνη) που ξεκινησε το Μαρτη 13 και σημερα κοντα 2 χρονια μετα είναι ακομα σε εξελιξη. Αν υπολογισεις το ποτε θα κατακυρωθει και το χρονο υλοποιησης και το ποτε θα παραληφθει και ποτε και πως θα λειτουργησει τοτε καταλαβαινουμε ποσο δυσκολο είναι να επαληθευτει η εκτιμηση του ΓΓ για ολοκληρωση τον Οκτωβρη του 15. Ακομη θα πρεπει να τονισουμε από την πειρα μας ότι η ολοκληρωση του συστηματος οποτε γινει δεν συνεπαγεται και τη λειτουργια του. Εκει χρειαζεται μηχανογραφικο προσωπικο ικανοποιητικο να τη λειτουργησει και να τη συντηρησει. Χρειαζεται ακομα να ενσωματωθει στη λειτουργια του ολου συστηματος λειτουργιας των δικαστηριων που σημαινει πως πρεπει να υπαρχουν διοικητικοι υπαλληλοι αλλα και δικαστικοι καταρτισμενοι στις νεες τεχνολογιες για να το υποστηριξουν. Οσο για τις δίκες χωρις χαρτι εκτιμουμε οτι θα πρεπει να περιμενουμε για πολύ ακομη.
- Σχετικα με την εξωδικαστικη επιλυση διαφορων, ελπιζουμε να προχωρησει γιατι θα είναι χρησιμη. Εκει βεβαια θα απαιτηθει η ειλικρινης συνεργασια δικαστων, δικηγορων και διαδικων και ασφαλως θα εξαρτηθει από τα συμφεροντα που διακυβευονται, αλλα και την κουλτουρα συνδιαλλαγης του ελληνα.
- Σχετικα με την εκκαθαριση των εκκρεμων υποθεσεων θεωρουμε χρησιμη την προταση του ΣΕΒ και ελπιζουμε να υπαρξει πολιτικη βουληση (εστω και με πιεση από την τροικα) ώστε να προχωρησει.
 
{jcomments on}

Print

Εμεις ...

Συνεχιζουμε την ππροσπαθεια  ...

logo Με Απλα Λογια

Επικοινωνια

panos9496@yahoo.gr